Za odwołany lub opóźniony lot należy się odszkodowanieby

Sezon urlopowy w pełni, coraz częściej korzystamy z usług linii lotniczych i niestety coraz częściej pojawiają się opóźnienia lotów. Gdy taka sytuacja nas dotyczy, przepisy prawa dają nam szereg uprawnień.

Aktem prawnym regulującym prawa pasażerów jest rozporządzenie nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z 11 lutego 2004 roku, które ustanawia wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów. Wysokość odszkodowania jest uzależniona od czasu opóźnienia, odległości jaką miał przelecieć pasażer i wynosi:
– 250 euro (na osobę) dla wszystkich lotów o długości do 1500 kilometrów
– 400 euro dla wszystkich lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1500 kilometrów i wszystkich innych lotów o długości od 1500 do 3500 kilometrów
– 600 euro dla wszystkich innych lotów niż loty określone powyżej.

Odszkodowanie może zostać zmniejszone przez przewoźnika o połowę, gdy zaoferował inny lot, jeżeli czas przylotu nie przekracza planowego czasu przylotu pierwotnie zarezerwowanego o:
– 2 godziny w przypadku lotów o długości do 1500 km
– 3 godziny w przypadku lotów na dystansie 1500-3500 km
– 4 godziny dla lotów dalszych.

Pasażer nie będzie miał prawa do odszkodowania za opóźniony lot w wielu sytuacjach, np. gdy przewoźnik poinformował go o odwołaniu co najmniej 2 tygodnie przed planowym odlotem, zawiadomił o odwołaniu w okresie krótszym niż 7 dni przed planowym odlotem i zaproponował zmianę planu podróży. Jest to możliwe pod warunkiem jednak, że lot odbędzie się nie więcej niż godzinę przed planowym czasem odlotu i dotarcie do miejsca docelowego najwyżej 2 godziny po planowym czasie przylotu.

Oprócz odszkodowania podróżnym przysługuje tzw. prawo opieki, zgodnie z którym przewoźnik jest zobligowany do zapewnienia pasażerowi wyżywienia, możliwości skorzystania z telefonu lub faksu, niezależnie od przyczyny w zależności od długości opóźnienia lotu:
– dwie lub więcej godzin w przypadku lotów o długości do 1500 km
– trzy lub więcej godzin w przypadku lotów wewnątrz Unii Europejskiej na dystansie powyżej 1 500 km
– trzy lub więcej godzin w przypadku lotów innych niż wewnątrz Unii o długości pomiędzy 1500 km a 3500 km,
– cztery lub więcej godzin w przypadku lotów o długości powyżej 3500 km.

W sytuacji gdy wylot jest opóźniony o więcej niż pięć godzin to wówczas pasażer ma możliwość rezygnacji z podróży i przewoźnik obowiązany jest zwrócić mu w terminie siedmiu dni całkowity koszt biletu.

Odszkodowanie będzie nienależne jeżeli opóźnienie zostało spowodowane siłą wyższą, np. pogoda, strajki.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

17 + two =

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>